PetMOJI: The Secret Life of Pets

Character Creator & Emoji Keyboard

Klant:

Universal Pictures & Illumination Entertainment

Agency:

TVGla

Bekijk project

De in 2007 opgerichte animatiestudio Illumination (Santa Monica, USA) is een dochteronderneming van Universal Studios en bekend van animatiehits als “Despicable Me", “Despicable Me 2” en “Minions”.

In 2016 bracht Illuminitation een nieuwe fantastische animatiefilm uit (budget: USD 75.000.000) onder de naam “The Secret Life of Pets”. Een zeer vermakelijke familiefilm die laat zien wat honden, katten, vissen en vogels uitspoken als hun baasjes 's ochtends naar hun werk gaan.

Digital agency The Visionaire Group (Los Angeles, USA) werd gecontracteerd om de digitale strategie van deze film uit te stippelen en te realiseren. Onderdeel van deze strategie was het opleveren van twee native apps (Android en iOS) met als hoofdfunctie een z.g. “pet character creator”. Voor de ontwikkeling en oplevering van deze zeer specifieke software werd Eyo Interactive ingeschakeld en dat loonde:

De app werd speciaal door Apple gefeatured als #1 "Apps We Love" en was de 2e meest gedownloadde app in de entertainment categorie.

I love this! I don't see anything else like it in the App Store! I made PetMOJIs of my favourite cat and dog.

iPhone app

De gebruiker wordt door een aantal schermen geleid waarbij successievelijk gekozen moet worden voor het soort huisdier (pet), soort vacht, kop, ogen, oren, poten etc.

Zo ontstaat een PetMOJI (avatar) die als "emoticon" kan worden verstuurd. Vanuit de app of via een installeerbaar PetMOJI keyboard. Op het moment dat de gebruiker een bericht creëert via bijvoorbeeld Messenger of Whatsapp kan men de zelf gecreëerde PetMOJI als afbeelding in het bericht meesturen.

Het project kende vele interessante uitdagingen. Drie daarvan waren:

  1. Asset management: hoe konden de visual artists van TVGla en Illumination de ontelbare combinaties van honden, katten, staarten, vachtsoorten, oren en ogen etc. dusdanig aanleveren dat de rendering van de afbeeldingen toch altijd vlekkeloos verliep? Eyo ontwikkelde hiervoor een artist workflow door middel van een handige softwaretool die op basis van het Illustrator formaat verschillende lagen exporteert en de artists een visuele tool gaf om de verschillende lagen te positioneren en het maken van de verschillende karakters, poses en emoji te automatiseren.

  2. Architectuur: er werden zeer grote hoeveelheden bezoekersaantallen verwacht. Om dit het hoofd te kunnen bieden gaf Eyo advies op het gebied van (cloud-)configuratie en software-tooling. Ook stuurde Eyo de stresstests van de verschillende onderdelen aan om zo er zeker van te zijn dat het systeem stand zou houden.

  3. Planning: The Secret Life of Pets ging op 8 juli in première. Ruim daarvóór moest de software uitgebreid zijn getest door de opdrachtgever. Tenslotte dienden de apps uiteraard tijdig in de app stores te zijn geplaatst. Dit alles is uitstekend gelukt.

#2 Most Downloaded App in de Entertainment categorie van de Apple App Store.

De app werd een groot succes. Alleen al de iOS app werd in de eerste 10 dagen ruim 400.000(!) keer geïnstalleerd en er werden in diezelfde periode al meer dan 1 miljoen PetMOJIs gemaakt. De door Eyo ontworpen en op Amazon AWS cloud gebaseerde infrastructuur kon deze enorme hoeveelheid data probleemloos verwerken. Onze back- en frontend software bleek uitermate stabiel.

Grappig detail: van alle app gebruikers bleek de categorie 25-34 jaar de grootste gebruikersgroep!

De app is alleen de Amerikaanse versies van Apple's App Store en Google's Play store beschikbaar.